RSS

BOFA...

Assalamualaikum sahabat..

Dah lama x mengerakkan tangan untuk menceritakan sesuatu..hari ni aku nak ceritakan pasal satu kursus yang aku hadiri iaitu  BOFA.. Full name bg bofa adalah basic occupational first aider atau dalam bahasa melayunya adalah rawatan awal kecemasan..

Dalam satu slot kursus tu, penceramah ada menunjukkan beberapa gambar kemalangan ngeri yang berlaku..ada yang otak terkeluar, ada yang usus terkeluar, ada yang tangan bengkang bengkok sebab patah, ada yang kaki entah kemana dan macam2 lagi......melihat gambar2 tersebut sedikit sebnyak membuat hatiku terdetik dan otak berfikir sendirian..Bagaimanakah pengakhiran hidup kita?memang benar semuanya ketentuan Allah tapi sama2lah kita berdoa agar pengakhiran kita dalam keadaan yang baik...

kebnyakan kecederaan yang berlaku adalah disebabkan kemalangan tapi ada jugak kecederaan yang disebabkan oleh kebodohan diri sendiri seperti cubaan bunuh diri...kemalangan yang berlaku x dapat dinafikan kerana itu adalah ketentuan tetapi yang mencederakan diri sendiri aku kelaskan sebagai tindakan bodoh bangan...alasan nak bunuh diri, sebab putus cinta...lagi2 orang islam,kan bunuh diri tu dosa besar..x kan sebab putus cinta nak bunuh diri kot...nikmat dunia x dapat, di akhirat dapat azab..mintak2 jauh la..

last sekali, aku nak bgtahu yang aku rasa sedikit sedih...kenapa agaknya?sebab zaman mahasiswa aku akan berakhir x lama lagi..risau pun ada bler dah nak melangkah kearah alam pekerjaan dan alam dunia nyata..kejap je masa berlalu..hidup kita ni cukup pendek kan?kecil,remaja,dewasa dan akan bertemu kembali pencipta kita...betullah orang kata hidup kita ni sementara dan hnya pinjaman di dunia ini...

Jadi,bila aku terfikir benda2 macam ni, automatik otak aku akan terfikir tujuan hidup kita...Untuk apa kita diberi masa hidup di Dunia ni?jadi kawan2, cubalah fikir2kan dan renungkan...hidup kita bukanya kekal sampai bler2,,jadi,apa yang patut kita buat kita laksanakan..apa yang x patut,kita tinggalkan...ajal maut ditangan Allah..kita x tahu bler masa kita kelak..stekata ni sahaja cotetan aku kali ni..

sekian terima kasih...'
love u All friends.....Agama Allah jadi Pegangan...InsyaAllah...

0 comments: