RSS

Hati Yang Kosong..Jiwa Yang x Berbunga


Assalamualaikum dan selamat sejahetra...

Dalam kesibukan harian,belajar,bekerja memasak dan aktiviti2 lain yang dilakukan seharian,pernahkah anda letakkan matlamat untuk sesuatu yang dilakukan?semestinya kita akan letakkan 1 matlamat untuk setiap perkara yang kita lakukan sebagai penanda untuk kita... itu untuk aktiviti seharian yang dilakukan atau minor part of our life, how about major part of our life.? Seharusnya kita harus letakkan 1 matlamat yang kukuh untuk memandu kita sepanjang perjalanan hidup kita yang singkat ni..
Tapi kali ni bukan aku nak cerita lagi pasal tujuan hidup,Cuma aku nak ingatkan diri aku dan korang semua yang pentingnya matlamat dan tujuan hidup tu....di kala aku bersendirian di rumah sewa,perasaan bosan mula terasa...kalau di rumah aku boley main game,tngok bola,keluar lepak dengan kawan2 dan macam2 lagi.....kini aku praktikal,lebih kurang keja la...bler aku masuk dalam alam pekerjaan ni,sekali lagi cara hidup aku berubah...skrang masa untuk aku bersosial semakin kurang....dulu,aku x pernah mis game Liverpool walaupun esoknya ada exam,tapi skang x larat,sbb kena bngun pg dan sehari suntuk di pejabat...bukan aku mengeluh tapi aku cuba sampaikan perubahan yang berlaku dalam hidup aku..sebagaimana aku menerima peredaran zaman,aku juga perlu menerima perubahan yang berlaku dalam hidup aku..tapi aku berharap agar Allah yang maha kuasa aturkan perubahan demi perubahan yang baik dalam hidup aku.
Dalam kesunyian di rumah sewa, membuat aku terfikir tentang diri aku.sejujurnya aku tertanya2 sejauh mana aku mengenali diri aku dan sejauh mana pengetahuan aku tentang Nabi sanjungan sepanjang zaman ...Di situlah aku merasa malu dengan diri sendiri kerana selama hamper 23 tahun aku hidup x bnyak aku tahu tentang baginda. Sementara hati masih tertnya2,kakiku bergerak ke kedai buku untuk mencari buku mengenai riwayat Rasulullah...tapi x da buku yang sesuai... luckily,ada seorang hamba Allah,menghadiahkan buku biografi Baginda kepada aku...Bukan awek aku ye....korang mesti da anggap bukan2..haha..menfitnah tu lebih besar dari membunuh.
Walaupun anda berpangkat besar,berpendapatan lumayan,tapi sejauh manakah pengetahuan kita tentang agama kita..tanda tnya ni aku rasa perlu sentiasa ada dalam diri kita sebab dengan tanda tnya ni la akan membuatkan kita mencari jawapanya....Inilah pentingnya muhasabah diri sebelum tidur agar tanda tnya tu sentiasa wujud dalam hidup kita. Dengan cara ini kita akan dapat mengenali diri kita dan InsyaAllah kita tahu arah tuju kita...
Panjang lak aku berceloteh kali ni...maaf kalau ada tersalah kata tersilap bahasa...aku coretkan ni untuk diri aku sendiri..insan yang lemah dan x tinggi ilmunya...sesungguhnya ilmu itu milik Allah dan ilmu Allah itu luas...

0 comments: