RSS

HUMANITY

salam para Sahabat yang cukup aku sayangi...

.Di kala tangan mengerakkan tetikus laptop,mata terpaku kepada gambar adik2 dan rakan seagama yang terlibat dalam peperangan...selain merasa sedih dengan apa yang berlaku,aku turut merasa kagum dengan keberanian mereka.Kalau aku di tempat mereka,adakah aku seteguh dan sekental mereka?





penat aku cuba mencari jawapan kepada persoalan diri sendiri..sungguh aku tidak faham dengan telatah manusia..kenapa manusia tidak dapat hidup dengan aman tanpa peperangan....aku amat bersyukur kerana dilahirkan di Malaysia.walaupun pelbagai kaum,masih dapat hidup dengan aman..bagi aku, isu perbalahan kaum dan agama seharusnya tidak wujud.Kita bebas menganut agama yang kita sanjungi dan jnganlah mengutuk agama sahabat lain kerana itulah kepercayaan mereka.

DI Malaysia, kita mampu berkaraoke,tengok wayang dan sebagainya sedangkan adik2 kita disana menangis kerana kehilangan kaum keluarga..bila perkara sebegini berlaku,kita akan berasa insaf tetapi kebnyakannya hnya semntara...termasuklah diri saya sendiri..bila perkara ni berlalu dimakan masa,kita semakin selesa dengan keselesaan yang ada dan mereka disana semakin dilupakan.

Sebelum saya meletakkan pen, saya menyeru kepada pembaca agar selalu mendoakan kebebasan kepada sahabat kita di sana..Doakan agar mereka dapat merasakan keselesaan yang kita kecapi..sesungguhnya kita semua adalah bersaudara..

اَللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِاليَهُودِ

0 comments: