RSS

Pemimpin

Assalamualaikum..

da lama aku x berceloteh..kali ni aku nak kongsikan pandangan aku sbgai seorang rakyat,seorang warga Malaysia dan juga sebagai salah seorang mahasiswa..pertama sekali,aku bukanlah minat sangat dalam bidang politik,tapi sebagai seorang rakyat yang semakin dewasa,aku perlu tahu srba sedikit tentang negara tercinta.

setiap negara memerlukan pemimpin untuk mencorak dan mengatur arah tuju negara. Jadi,kita hendaklah ambil tahu serba sedikit tentang isu negara dan menilai mengikut pandangan masing2...kenapa kita perlu ambil kisah? seba, negara kita mengamalkan sistem demokrasi dimana kita yang memilih pemimpin yang dirasakan layak....jadi pilihlah pemimpin anda

wahai sahabat handai, para mahasiswa yang mungkin akan bergelar pemimpin suatu hari nnti, ketahuilah bahawa tugas seorang pemimpin bukanlah senang. Ramai yang bersuara tapi x ramai yang bangun berdiri dan tampilkan diri untuk menjadi ketua..kalau sekadar berani bersuara di belakang, baik jngan sembang...kalau lelaki tu,macam takda tuuttt je..cakap nak berapi,bila kena tuju kecut terus.

Apa itu pemimpin? Dalam Ajaran Islam,pemimpin itu adalah orang yang sangat berwibawa dan berupaya membawa manusia kepada tuhan,punya ilmu untuk menunjuk ajar manusia dengan syariat Tuhan,mampu mendidik hati manusia ke arah iman dan taqwa,mampu menjinakkan nafsu manusia sebagaimana dia menundukkan nafsu dirinya sendiri. Sifat-sifat kekhalifahannya sangat menonjol dan sekaligus sifat-sifat kehambaanya juga terserlah.

setakat ni dulu post untuk kali ni,nnti akan conteng lagi...sesiapa yang berpeluang menjadi pemimpin,harap dapat berlaku adil..adil ni penuh makna sebenarnya...Salam






0 comments: